Audi fóliázás lépésről-lépésre, Audifóliázás bemutató fejléc

Oldalunkon bemutatjuk az Audi fóliázás folyamatát, lépésről-lépésre. Nálunk megtudhatja, hogyan készül az Audifóliázás. Képi és filmes illusztrációink segítségével megismerheti kellő részletességgel a technológiát.

Audi fóliázás 7 lépésben - Hogyan készül az Audifóliázás?

Audifóliázás 7 lépésben - Hogyan készül az audifóliázás?: 1. illusztráció
Audifóliázás 1. prezentáció

Publikálva: 2024.04.09.
Utoljára módosítva: 2024.04.23

Ez a bemutató egy Audi A6 Avant Teckwrap CG27-HD True nardo grey fóliázásán keresztül mutatja be a folyamatokat lépésről lépésre. Végig vezeti Önt a teljes munkameneten, részletes leírásaival. Képi illusztrációk segítségével még alaposabb betekintést nyerhet az Audifóliázás titkaiba, választ kaphat azokra a kérdésekre, amiket ezek kapcsán felmerülhetnek.

Audi fóliázás - Audi szétszerelése fóliázás előtt 1. illusztráció
Audi szétszerelése fóliázás előtt

Az Audifóliázás céljából átvett autó első munkafolyamata a szükséges elemek és kiegészítők lebontása, szétszerelése. Ez a folyamat mind az esztétika, mind a praktikum, de még a tartósság szempontjából is létfontosságú.

A bontandó elemek és kiegészítők alatt, megbújhat a por, a víz, az egyéb szennyeződésekről nem is beszélve, amik Audi fóliázás közben a legváratlanabb pillanatban juthatnak a fólia alá. Az így beszennyeződött anyag megtisztítása kétes kimenetelű, a legtöbb esetben elemcserével záródik a kísérlet, ezért célszerű elkerülni, és elvégezni a szükséges szerelési munkákat.

A le nem bontott elemek körbe fóliázása komoly kihívásnak minősül, és a legképzettebb szakemberek is sokszor megszenvednek az esztétikus eldolgozásukkal. Az emblémák, díszlécek és más kiegészítők a karosszéria fő elemeivel szemben, nem rendelkeznek kellő méretű hézagokkal, a szép és tartós eldolgozáshoz, vagy csak komoly időveszteséggel érhető el az esztétikus végeredmény.

Bővebben az autófóliázás bontási előkészítéséről

Rendszámok eltávolítása Audifóliázás előtt 1. illusztráció
Rendszámok eltávolítása Audifóliázás előtt

A rendszámtáblák és azok kereteik az Audifóliázás egyik legnagyobb rejtett veszélyforrása. A mögöttük lerakódott szennyeződések előfordulási aránya még egy 2-3 naponta mosott autón is igen magas. Bár a mintaautó esetén közvetlenül nem érintkezik egymással a telepítendő anyag és a rendszám keret, a rázkódások, karosszéria mozgások következtében így is jelentős mennyiségű por hullhat az Audi fólia ragasztója alá, ezért bontása így is indokolt, sőt szükséges.

Díszlécek eltávolítása Audi fóliázás előtt 1. illusztráció
Díszlécek eltávolítása Audi fóliázás előtt

A díszlécek eltávolítása elsősorban az Audifóliázás tartósságának szempontjából fontos. Az élbe vágott autómatricák tapadása még a legnagyobb odafigyelés ellenére is kétséges, akár a mosást, akár a mindennapi használatot vesszük alapul. Az Audi fólia felületi tapadása mellett ugyanis a perem visszahajtott széle adja meg a megfelelő ragasztási erőt, és a tartósságot. A szabadon hagyott élek alá behatolhat a víz, idővel megszakítva a ragasztót és felnyomva a fóliát.

Kilincsek eltávolítása Audifóliázás előtt 1. illusztráció
Kilincsek eltávolítása Audifóliázás előtt

A markolható kilincsek eltávolítása esztétikai és tartóssági szempontból is fontos Audifóliázás előtt. A fogantyú alatt nagy mennyiségű szennyeződés bújhat meg, ami az ajtó mozgatásakor elronthatja a telepítést. A két oldalról bezárt kilincsgödör pedig szerelés nélkül csak bepótlással elkészíthető, ami jelentősen időigényesebb, mint egyetlen anyaggal bevonni az egészet. Szerencsére a legtöbb Audi modell kárpitbontás nélkül teszi lehetővé a művelet elvégzését, ezzel nullára redukálva a bontás kockázatait.

Emblémák eltávolítása Audifóliázás előtt 1. illusztráció
Emblémák eltávolítása Audifóliázás előtt

Az emblémák eltávolítása az Audifóliázás sarkalatos pontja, mivel egyszerre gyorsítja és optimalizálja a munkavégzést. Az autó feliratait a legtöbb esetben egy kétoldalas szivacsos ragasztó rögzíti, aminek formája egy apró margóval körben leköveti a rögzített elem alakját. Ha megvizsgáljuk a szennyeződés lerakódásokat, illetve azok leválását, kihullását rezgések hatására, egyértelművé válik az eltávolítás szükségessége. A formák körbe fóliázása és vágása szintén egy elképesztően nehéz és időigényes folyamat, így összességében is elmondható, hogy egyszerűbb és gyorsabb eltávolítani, majd visszahelyezni, mint körbe dolgozni. A szilikon szalaggal levágott emblémák után maradt ragasztó eltávolítása fólia radírral, majd vegyszeres mosással történik.

Audifóliázás - Audi tisztítása fóliázás előtt 1. illusztráció
Audi tisztítása fóliázás előtt

Audifóliázás előtti tisztítás 4 fő műveletből áll. Ebből az elsőt, még a műhelybe érkezés előtt, az ügyfél végzi el, amikor az autót egy tisztasági mosással leadásra kész állapotba hozza. Ennek hiányában a munkaidő több mint 24 órával nő meg, mert az autófóliázás szakműhelyei a legtöbb esetben nincsenek berendezkedve a bő vizes takarításra, illetve a szárításra sem. Az ilyen esetekben az extra munkavégzés extra költségekkel is jár, ezért érdemes a telepítői ajánlás szerint eljárni.

A szakműhelyben végzett általános tisztítás feladata a mélytisztítás előkészítése, a felületen maradt, vagy időközben rákerült szennyeződések eltávolítása.

A mélytisztítás a fényezésbe égett fém és grafit eltávolításáért, valamint a felületre ragadt gyanta és rovar foltok eltávolításáért felel.

Az alapozó tizstítás feladata, a fényezésből kivált, de a karosszérián maradt grafit és fémpor, valamint az egyéb kemikáliák eltávolítása, valamint a portaszító alapréteg létrehozása a felületen.

Bővebben az autófóliázás előtti tisztításról

Audifóliázás előtti általános tisztítás 1. illusztráció
Audifóliázás előtti általános tisztítás

Az Audi fóliázást megelőző általános tisztítás célja, a mosást követően feltapadt szennyeződések eltávolítása. A mosó és a fóliás szakműhely között megtett úton is jelentős mennyiségű port, sarat, és számos egyéb piszkoló anyagot képes begyűjteni a jármű, ezért az ennek a műveletnek komoly jelentősége van a későbbi takarítási fázisok alatt. Mind a felületek egészében, mind pedig az élek mentén érdemes alapos munkát végezni, mert a későbbiekben a közlekedési por eltávolításának hiánya komoly gondot okozhat, mind a tisztítás további műveletei, mind az átvizsgálás közben.

Audi fóliázás előtti mély tisztítás 1. illusztráció
Audi fóliázás előtti mély tisztítás

Az Audifóliázás előtti mélytisztítás feladata a fényezésbe ragadt, vagy beégett fém és grafitpor eltávolítása. Ennek elsődlegesen esztétikai jelentősége van, hiszen az Audi fólia alatt maradt szemcsék távtartó hatása, erőteljesen látszik a kész végeredményben. A lépés elvégzése alatt, kimondottan fontos odafigyelni a megfelelő síkosításra, hogy a felületből kivált hegyes, éles szemcsék ne karcolhassák össze a fényezés egyéb részeit. A gyurmás kendő használata exponenciálisan csökkenti a károsodás esélyét, és drasztikusan növeli a sebességet és a felületi minőséget, vagyis a mélytisztítás hatékonyságát.

Audifóliázás előtti alapozó tisztítás 1. illusztráció
Audifóliázás előtti alapozó tisztítás

Az alapozó tisztítás elsődleges feladata az Audifóliázás végső előkészítése. Ezzel a művelettel a fényezésből fellazított és kifordított fém és grafit szemcsék maradéktalanul eltávolításra kerülnek. A megfelelő vegyszer használata kiemelt fontosságú, hiszen a tisztítás mellett a megfelelő kenéssel is rendelkeznie kell, a szilánkok okozta karcolások elkerülése érdekében. Az alapozó takarítás ezzel együtt a karosszérián maradt kemikáliák és makacs szennyeződések, mint gyanta és kátrány eltávolításáért is felel. A folyamat végére száradás után, a felületeken egy portaszító rétegként teszi lehetővé a megalapozott Audi fóliázást.

Audi fóliázás - Audi karosszéria vizsgálata fóliázás előtt 1. illusztráció
Audi karosszéria vizsgálata fóliázás előtt

Az Audi fóliázást megelőző ellenőrzésnek számos oka, de csak egy célja van: Az esztétikailag hibátlan Audifóliázás! A folyamat közben a telepítő nem csak a tisztítási műveletek eredményét ellenőrzi, a karosszériát vizsgálva nem szennyeződés alapú hibákat és sérüléseket is keres. A kutatás közben felfedezésre kerülnek azok az apróbb-nagyobb hibák, amik a telepítést követően negatív hatással lehetnek az elkészült Audi fóliázás esztétikájára. Komoly probléma esetén a kivitelező felveszi a kapcsolatot az autó gazdájával, egyeztet a javítás szükségességéről és menetéről.

A szakszerűen elvégzett Audi karosszéria javítást a legtöbb esetben karosszéria lakatos végzi. Egy jó szakember szinte hiba nélkül elkészíti a rábízott javításokat, de a tökéletes esztétika érdekében ezt is fontos ellenőrizni. A kisebb helyreállítási vagy előkészítő műveletek, például a lakksérülések becsiszolása, rutin feladatnak minősülnek. Ennek ellenére, az ellenőrzésük kiemelt fontosságú, mert nagy felületeket érintenek, és számos helyen előfordulhatnak, ezért komoly hibafaktornak számítanak.

A komolyabb Audi karosszéria javítások, mint például a hézagfeltöltések, gittelések, korrózió eltüntetések kiemelten fontos részét képezik az előkészítésnek. Ezeket minden esetben professzionális karosszéria lakatosnak kell végezni, hiszen a terjedő rozsda vagy a leváló lakk nem csak esztétiaki hibák tárháza, de hosszútávon komoly károkat okoznak az autó tulajdonosának. Ezek a javítások tehát kiemelten fontosak, és a tartós és értékálló Audifóliázás érdekében, az ellenőrzésük is kötelező, magas prioritású feladat.

Audi fóliázás előtti általános felület ellenőrzés 1. illusztráció
Audi fóliázás előtti általános felület ellenőrzés

Az Audifóliázást megelőző általános karosszéria ellenőrzés feladata megkeresni és feltárni a potenciális esztétiaki hibákért felelős felület részeket. A folyamatban hasznos, sőt nélkülözhetetlen eszköz a szakműhely világítását meghaladó szúrófény, ami szinte egyből kiemeli a felületi egyenetlenségeket. Ennek segítségével a kivitelező meglelheti azokat a problémás szakaszokat, amik a későbbiekben negatív hatással lennének a homogén Audi fólia telepítésre. A felfedezett eltérések osztályozásra kerülnek, amik beavatkozást igényelnek, jól látható jelölést kapnak.

Audifóliázás előkészítő csizsolásának ellenőrzése 1. illusztráció
Audifóliázás előkészítő csizsolásának ellenőrzése

A szakszerűen elvégzett Audi karosszéria csiszolások ellenőrzése két módon történik. A szúrófény segítségével vizuálisan győződhetünk meg a felület alkalmasságáról, még tapintással a szemmel nem látható egyenetlenségeket fedezhetjük fel. Az együttes alkalmazásuk a biztosíték arra, hogy a karosszéria lakatos kiváló munkát végzett, és a felület alkalmas az Audifóliázás telepítésére. Az esetleges kisebb egyenetlenségek, vagy nagyobb hibák javítása érdekében, a karosszéria lakatost tájékoztatva egyeztetjük a lehetséges után javításokat.

Audi fóliázás előkészítő gittelésének ellenőrzése 1. illusztráció
Audi fóliázás előkészítő gittelésének ellenőrzése

Az Audi fóliázás előtti nagyobb javítások ellenőrzése esztétikai és tartóssági szempontból is kihagyhatatlan lépés. Jelentősége jóval túlmutat a kifogástalan szépségű munkán, mert bár elsőre az tűnik szembe, de nagyobb távlatokban vizsgálva, a rejtett korrózió biztonsági, tartóssági, és esztétikai problémákat is rejt magában. Ennek kiküszöbölésére alkalmas a mélyreható vizsgálat, amit kollégáink elvégeznek a harmadik fázisban. Bár jelentéktelennek tűnhet, az ellenőrzés nagy arányban szűri ki, az évek alatt bekövetkező rejtett, és látható amortizációkat, ezzel jelentős költségmegtakarítást elérve.

Audifóliázás felvágott alapanyaga 1. illusztráció
Audifóliázás felvágott alapanyaga

Az alapanyag feldolgozása alapvetően 3 fő szakaszból áll. Első lépésként, a beérkezett Audi fólia csomagolásának sértetlenségéről kell meggyőződni. ha szállítás közben megsérült a borítás, egyfelől jelezni kell a beszállító felé, másfelől gyanakvásra adhat okot, hogy a benne található tekercs megőrizte-e gyári állapotát. Bár a prémium Audifólia gyártók csomagolása két rétegből tevődik össze, (egy dobozból és egy belső védőzsákból) a külsérelmi nyomok méretétől függően, mind a kettő komoly károsodást szenvedhetett el.

A sértetlenül megbontott és a csomagolásból kiemelt Audi fólia feldolgozása előtt, a második fázisban a felület ellenőrzését kell elvégezni. A legtöbb anyaghiba, ami a gyártás vagy a szállítás következtében keletkezik, a tekercs legkülső hajtásán is jól észlelhető, látható. Az anyagok többsége a tengeren túlról érkezik, így a csomagolásnak nem csak a fizikai behatásoktól (ütődés, felszúródás, kiszakadás), hanem a kémiai és időjárási hatásoktól (sós levegő, extrém hideg, extrém meleg) is védenie kell az Audi fóliát. A legtöbb ilyen hatás egyértelmű nyomot hagy az alapanyag külső részén, így ennek ellenőrzése teljes egészében kizárja a rejtett szállítási károsodásokat.

A megfelelő méretrajzok birtokában az Audifólia szeparálása és szegmentálása, felvágása és címkézése gyors és egyszerű. A professzionális fólia gyártók a hordozó rétegre, egy vágást könnyítő méretezett hálót, vagy egyéb jelölést nyomtatnak, így a felvett távolságok segédeszköz nélkül (távtartó, vonalzó, vezetőléc) is könnyen vághatók, szeparálhatók. Szintén a komoly gyárak sajátossága, hogy az anyag egy eltávolítható védőbevonattal is rendelkezik, ami a vágófelülettel érintkezve megvédi a tekercset a karoclódástól, porosodástól. Ez a telepítés megkezdése előtt, könnyen és maradéktalanul eltávolítható.

Audifóliázás - Audi fólia csomagolásának ellenőrzése 1. illusztráció
Audi fólia csomagolásának ellenőrzése

Az Audifólia csomagolásának ellenőrzését még a felbontás előtt célszerű ellenőrizni, megbizonyosodni a sértetlenségéről. Bár a nívósabb gyártók jelentős figyelmet fordítanak a tartós tárolásra, és a biztonságos szállításra, sajnos a logisztika következtében előfordulnak figyelmetlenségek, balesetek. Abban az esetben, ha a csomagolás sérülten érkezik, azt fotókkal dokumentálva jelezni kell a forgalmazónak, a gyártónak. Ezt követően bontható fel a doboz, és ellenőrizhető a belső védőzsák állapota. Abban az esetben ha bármilyen okból megsérült, a belső csomagolásról is fényképes dokumentációt kell készíteni és továbbítani az illetékes értékesítőnek.

Audi fóliázás - Audifólia felületének ellenőrzése 1. illusztráció
Audifólia felületének ellenőrzése

A védőzsák eltávolítása után, a felszabadult Audi fólia tekercs külső rétegét kell alaposan megvizsgálni. A felülete optimális esetben homogén, karc és újlenyomat mentes, fénye és színezete egységes. Bármilyen optikai eltérés esetén nélkülözhetetlen a fényképes dokumentálás, hiszen a későbbiekben ezzel igazolható a szállítási vagy gyártási probléma. A különböző behatások nyomai jellegzetesek, jól megkülönböztethetőek egymástól, így a tapasztalt Audifóliások könnyen beazonosíthatják és osztályozhatják az esetleges hibákat, eltéréseket. Bár az ellenőrzésre nagy hangsúlyt fektetünk, fontos leszögezni, hogy az általunk telepített anyagok gyártóinál 1% alatti a hibás tekercsek aránya.

Audifóliázás - Audi fólia felvágása 1. illusztráció
Audi fólia felvágása

Audi fólia felvágás közben meggyőződhetünk arról, hogy a külsőre hibátlan tekercs belseje is alkalmas-e a munkavégzésre. Az alapanyag kitekerése közben ugyanis a teljes felület mind két oldala egy időben látható, elemezhető. egyes gyártók többek közt ezért álltak át a műanyag, félig áttetsző hordozókra, hiszen így a ragasztós réteg is könnyen megvizsgálható, annak megbontása nélkül. A méretezett rajzoknak köszönhetően, a kivitelező céltudatosan, a megfelelő dimenzióban kitekert Audi fóliát úgy tudja méretre vágni, hogy előtte a teljes hosszában ellenőrizte azt. Ezzel az esetleges gyártási hibák szinte teljes egészében kiszűrhetők, kikerülhetők.

Audi fóliázás telepítése 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése

Részletesebben az autófóliázás elkészüléséről

Audi fóliázás telepítése gépháztetőre 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése gépháztetőre

Az Audifóliázás telepítése gépháztetőre optimális esetben két tapasztalt fóliás feladata, akik az autó jobb és bal oldalán állva szinkronban végzik el a feladatot. A munkavégzés közben kiemelt fontosságú az együttműködés, hiszen a nagy felület miatt a feszültség nem megfelelő irányítása később komoly gondokat okozhat, visszaválás, felpúposodás, vagy egyéb levegősödés formájában. Az Audi fóliázás gépháztető nagy elemének telepítése után az élek befordítása és lesütése már egyszemélyes feladat, ugyanakkor az összeszokott kollégák gyorsabban és hatékonyabban végzik el, két oldalról körbe haladva.

Bővebben a géptető autó fóliázásról.

Audifóliázás telepítése első lökhárítóra 1. illusztráció
Audifóliázás telepítése első lökhárítóra

Az Audifóliázás telepítése az első lökhárítóra hasonlóan a gépháztetőhöz, optimális esetben két szakembert igénylő feladat. Ebben az esetben azonban két aszimmetrikus feladat betöltéséről van szó, ugyanis amíg az egyik fóliás a ragasztásért felel, a másik az ő munkáját segítve feszíti, hajlítja és irányítja az Audi fóliát. A felfeszítés közben fóliásaink állandó melegítéssel formázzák meg az anyagot, így eloszlatva a ráfordulás közben keletkező szerkezeti feszültséget. A helyére került anyag eldolgozása egy szakembert igénylő feladat, de a megfelelő szinkronban ez is meggyorsítható, ha ketten végzik. A legfontosabb ilyen esetben, hogy szimmetrikusan történjen, hiszen a különböző szabványok eltérő alkalmazása egy elemen belül aszimmetrikus optikai eredményt ad, ez pedig kerülendő.

Bővebben az első lökhárító autófóliázásról.

Audi fóliázás telepítése első sárvédőre 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése első sárvédőre

Audi fóliázás telepítése az első sárvédőkre egy pihentetően egyszerű, egy szakembert igénylő feladat. Bár itt is igénybe lehet venni kisegítő kollégák szolgálatait, ez nem jellemző, hiszen a szimmetrikus munkavégzés jegyében akár két sárvédő is készülhet egy időben, így optimálisan elosztva a munka kapacitást. Az elem egyszerűsége általában méretéből és formájából fakad. Az első sárvédők formatervezésénél jellemzően kerülik a bonyolult, önmagukba visszaforduló formákat, ezért egyszerű a fóliázásuk. Az eldolgozásuk közben, a hegyes él ívekre, és az elemek találkozására célszerű figyelni, mind a vágásnál, mind pedig a lemelegítésnél. A megvágott Audifólia lemelegítése után 24 órával a művelet megismétlését kollégáink protokol szerint ismétlik.

Bővebben az első sárvédők autó fóliázásról.

Audifóliázás telepítése hátsó sárvédőre 1. illusztráció
Audifóliázás telepítése hátsó sárvédőre

Audi fóliázás telepítése hátsó sárvédőkre az egyik legkomplexebb művelet a folyamatok közt. A levágott anyagszegmens tartalmazza az első és hátsó ajtók, az oszlopok és a küszöb beborításához szükséges darabokat, ezért kollégáink a szétvágással kezdik meg a munkát. A megfelelő szeparálás után a hátsó sárvédő hordozóját a nagy felületen leválasztják, majd felragasztják. Az idomból körbe kilógó nyúlványokat, mint az áthidalót vagy a küszöb összekötőt ezután, belülről kifelé fóliázzuk. Kollégáink az eldolgozásnál figyelembe veszik az egyes elemhatárok összeillesztésének logikai sorrendjét, a kívánt lesütési hőmérsékletet, valamint a behajtások megkívánt mélységét. A precíz lesütés után a hőteszteléssel ellenőrizhető a felválások jelenléte, szükség esetén ismétléssel orvosolható és megszüntethető.

Bővebben a hátsó sárvédők autófóliázásról.

Audi fóliázás telepítése hátsó ajtóra 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése hátsó ajtóra

Audifóliázás telepítése a hátsó ajtókra a nyílászárók közül a legegyszerűbb feladat. Fóliásaink a fő felület felső részének leragasztásával kezdik meg a munkavégzést, majd ezután haladnak lefelé. Ez a behulló por elkerülése miatt vált protokollá. A felfeszített elem eldolgozása a kilincsgödör fóliázásával folytatódik, ami eltávolított fogantyú esetén egy anyaggal, még szerelésmentes forgatókönyv esetén pótlással történik. A víz lehúzó lécek alatt egy úgynevezett kettős vágással először elkészítik a behajtható szakaszt, majd befordítás és ragasztás után még egyszer pontosítják a vágást. A nyitási és zárási élek visszahajtását követően a már ismert lemelegítési eljárás véglegesíti a felületet és az éleket egyaránt.

Bővebben az ajtó autó fóliázásáról.

Audifóliázás telepítése első ajtóra 1. illusztráció
Audifóliázás telepítése első ajtóra

Az Audi fóliázás első ajtókra történő telepítése nagyban hasonlít a hátsókra, annyi különbséggel, hogy nehezítő tényezőként, jelen van egy visszapillantó tükör is. A fő felület telepítése ennek ellenére is fentről lefelé haladva készül el, kollégáink ha szükséges, a tükör részénél elővágják az anyagot. A körbevágás és az eldolgozás minden egyéb része teljesen megegyezik a hátsó ajtóéval. A tükör alatti szakasz kettősvágása sem különbözik ettől, ugyanakkor az Audifólia behajtás utáni precíziós metszését roppant körültekintően végzik, hiszen a karcmentes vágáshoz a nyomás erősségnek egyenletesnek kell maradnia, az útban lévő búra ellenére is.

Bővebben az ajtó autó fóliázásáról.

Audi fóliázás telepítése hátsó lökhárítóra 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése hátsó lökhárítóra

Az Audi fóliázás telepítése hátsó lökhárítóra újra egy két specialistát igénylő feladat. Az elsőhöz hasonlóan itt is egy telepítő és egy feszesen tartó feladatkör vár betöltésre. A felfeszítést követően az eldolgozás a peremek megvágásával kezdődik. A leválasztott Audifólia felesleg behajtásával és lesütésével a körbe dolgozás elvégzése után, kollégáink a bepakolónyílás behajtását és fixálását készítik el. Egyes modelleknél a lökhárító két szegmensből áll, ilyenkor a teljes művelet megismétlendő, a szebb végeredmény érdekében ugyanis célszerű teljes méretű fóliákkal dolgozni.

Bővebben hátsó lökhárító autófóliázásáról.

Audifóliázás telepítése csomagtérajtóra 1. illusztráció
Audifóliázás telepítése csomagtérajtóra

Az Audi fóliázás telepítése csomagtérajtóra kétszeres odafigyelést igényel, hiszen a legtöbb modell esetében két szegmensből áll. Általában a felső elemrész fóliázásával kezdenek, hogy a lehulló por kockázatát a minimumra csökkentsék. A felfeszítés után az üveggel, majd a lámpával szomszédos élek mentén végzik el a szükséges bemetszéseket, majd ezután a behajtást és a lemelegítést. Az alsó szegmensnél ugyanezen folyamatok mennek végbe, annyi különbséggel, hogy az üveg és a lámpa határok helyett, az alsó él visszahajtása a legfontosabb szakasz. A rendszámtábla tartó alatti szivacs kitámasztó, állapottól függően befedhető Audi fóliával, vagy körbevágható.

Bővebben a csomagtér ajtó autó fóliázásáról.

Audi fóliázás telepítése tetőre 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése tetőre

Az Audifóliázás telepítése tetőre két gyakorlott szakembert igényel, hossza és formája miatt egyaránt. Hasonlóan a gépháztetőhöz, a feszültség eloszlatás itt is akkor optimális, ha szimmetrikusan történik. A telepítési irány a hátsó üvegtől az elsőig, vagyis hátulról előre optimális. Az összeszokott telepítők egymás után váltott sorban kasírozzák kétfelé az anyagtöbbletet, egészen addig, amíg elérik az első üveg ívét. Az eldolgozásnál komoly figyelmet kell szentelni a tetőcsomagtartó támasztó lábainak, aminek a körbevágása és besimítása szakembert próbáló feladat. A legtöbb modell esetében ezek bontása ugyanis nem, vagy csak komoly beavatkozások árán (tetőkárpit eltávolítás) végezhető el. Szintén gyakori a tetőablak jelenléte, amit az egyes típusok eltérő műszaki megoldásokkal szállítanak, de közös jellemzőjük, hogy fejtörést okoznak a gyakorlott Audi fóliázás specialistáinak.

Audi fóliázás telepítése kiegészítő elemekre 1. illusztráció
Audi fóliázás telepítése kiegészítő elemekre

Az Audi fóliázás telepítése kiegészítő elemekre számos formában felmerülhet mint feladat. Leggyakrabban a króm kiegészítők feketítése, másnéven a "Chrome Delete fóliázás" igénye merül fel, de nem ritka a karosszéria szélesítések, másnéven "Offroad vagy Allroad packet" színezése. Hogy mi minősül különálló elemnek, annak a megállapítására a legegyszerűbb mód, az autó színezetének vizsgálata. Egy Audi átlagos esetben egy gyári és egy kiegészítő színnel rendelkezik. Ez gyakran a gyári fényezés - króm elemek párosában megfigyelhető, de egyes esetekben egy harmadik szín is felfedezhető például Allroad szélesítések formájában.

Audifóliázás lemelegítése 1. illusztráció
Audifóliázás lemelegítése

Az Audi fóliázás záró fázisa a karosszériára helyezett anyag teljes és tételes lemelegítése. A folyamat elvégzése bentről kifelé haladva a felületekkel kezdődik, az ívekkel folytatódik és a visszahajtásokkal fejeződik be. A sorrendnek komoly jelentősége van, hiszen a nagy hő hatására fokozódik a légcsatornák összezárása, és aktiválódik a tartós ragasztó réteg. A nem megfelelő műveleti sorrend tehát bezárhatja a levegőt, illetve ellehetetleníti az anyag szabályos felfeszülését. A feladat elvégzéséhez célszerű hőszabályzós hőlégfúvót vagy kézi infravörös hősugárzót alkalmazni, és a fóliát 90-100 C° között tartani, legalább 1-2 másodpercig.

A felületek lemelegítésének célja a letapadás segítése, illetve a levegő kiszorítása az Audi fólia alól. Bár ez utóbbi ténylegesen csak 30-45 nap alatt fejeződik be véglegesen, a megfelelő rásegítéssel jelentősen csökkenthető a keletkező buborékok száma és mérete. A középről kifelé centrikus körökben elvégzett melegítés a tartós ragasztó tapadását is nagy mértékben befolyásolja. A fóliában maradt feszültségre szintén kedvező hatást fejt ki, ugyanis a lágyult anyag természeténél fogva elvégzi ezt a felmelegedés és lehülés következtében.

Az Audifóliázás íveinek melegítése a második fázis. A felületen rögzített anyag feszültsége a szélekre mozgatás közben került eloszlatásra, így a megfelelő lemelegítéssel rögzített ívek rögzítik az anyag hajtási határait, megakadályozzák a végleges geometria elérése közben történő felválást. A felülethez hasonlóan az íveknél is 90-100 C° az ideális hőmérséklet, a hevítési idő pedig 4-5 másodperc.

A visszahajtások lemelegítése az egész folyamat záró feladata. Bár ha az előző két lépésnél minden tökéletesen lett elvégezve, ennek a jelentősége csekélynek tűnhet. Elsősorban optikai okot feltételezhetnénk, és bár ez igaz is, a fő oka a tartósságban keresendő. A felváló visszahajtások ugyanis mindamellett, hogy csúnyák, elrontják az összképet, hosszútávon az apró leválások felszakadást, és felületi elválást okozhatnak. A lemelegítés ezért fontos a visszahajtott éleken is. Hőmérséklete és a melegítés ideje megegyezik az előző két fázis értékeivel.

Bővebben az autófóliázás lemelegítéséről.

Audifóliázás felületének lemelegítése 1. illusztráció
Audifóliázás felületének lemelegítése

Az Audifóliázás első fázisában a felületek lemelegítését végezzük el. Ezt középről kifelé haladva, centrikus köröket húzva hajtjuk végre. A hőpisztolyt fokozattól függően 5-10 cm távolságban lassú mozgatással alkalmazzuk, így elkerülhető az anyag túlhevülése, vagy az át nem melegedése. Gyakorlott kollégáink kellő tapasztalattal rendelkeznek szerszámaikkal ahhoz, hogy külön segédeszköz (hőmérő) nélkül is lássák az Audi fólia viselkedését, meggyőződjenek annak letapadásáról. Kellő gyakorlat nélkül, sokat segíthet egy lézeres infra hőmérő alkalmazása, amivel ellenőrizhető a felület hőmérséklete.

Audi fóliázás íveinek lemelegítése 1. illusztráció
Audi fóliázás íveinek lemelegítése

Az Audifóliázás íveinek lemelegítése kollégáink kiemelten fontos feladata, hiszen a fő felületekből eloszlatott feszültség fixálása a legnagyobb részben a hajlatokban történik. A feladat elvégzésére ebben az esetben is hőlégfúvót alkalmazunk, és bár a cél a 90-100 C° anyaghőmérséklet elérése, ebben az esetben alacsonyabb torkolati hőmérséklettel, hosszabb ideig, 4-5 másodpercig hevítjük az egyes szakaszokat. Ennek célja elsősorban a maradék feszültség eloszlatása, illetve a fel nem számolható anyagtöbblet végleges rögzítése. Kollégáink a fázis lezárásával biztosítják az Audi fólia irányított felfeszülését, gátolják a nem kívánt irányú mozgását.

Audifóliázás éleinek lemelegítése 1. illusztráció
Audifóliázás éleinek lemelegítése

Az élek lemelegítése az Audifóliázás a műhelyfeladatok utolsó fázisaként zárja le a teendőket, átadás előtt. Bár elsőre jelentéktelennek tűnhet a felületek mérete miatt, ennek is kiemelt jelentősége van, ezért kollégáink ugyanakkora, hanem nagyobb figyelemmel végzik, mint az előző két folyamat munkálatait. A lemelegítést a visszahajtott Audi fólia peremein szakaszomként 1-2, szélesebb területen 3-4 másodpercig végezzük, figyelve az anyag esetleges mozgását, szükség esetén ismételt simító mozdulatokkal rögzítjük. A felválásra hajlamos részeket a visszaragasztásuk után, többször ismételve hevítjük és hűtjük, egészen addig, amíg a fólia mozgása teljesen meg nem áll.

Audi fóliázás ellenőrzése 1. illusztráció
Audi fóliázás ellenőrzése

Az Audifóliázás ellenőrzése a telepítést követő 30-45 napban válik aktuálissá. Az oka, hogy az alapanyag felfeszülés közben különböző irányú és erejű mozgásokat végez. Ennek hatására a gyengébben letapadt, valamint a menetközben folyadék vagy hőterhelést elszenvedett részek ragasztója elengedheti a karosszériát, felválhat a felületről. Ezek lejavítása nélkülözhetetlen a tartós és esztétikus Audi fóliázás igényével.

A felgyűlt levegő jellemzően a hirtelen jelentkező nagy hőterhelés miatt alakul ki, a bezáródó légcsatornák következtében. Jellegzetes alakjuk buborék formát felvéve várakozik a szakember beavatkozására.

Bővebben az autófóliázás garanciális átnézéséről.

Audi fóliázás felületének ellenőrzése 1. illusztráció
Audi fóliázás felületének ellenőrzése

Az Audi fóliázás garanciális átnézésének első lépése a felületek ellenőrzése. Elméletben a végleges geometriáját elérő anyag felfeszülése végbe ment, a légcsatornák bezáródtak, a levegő pedig távozott alóla. Ez a gyakorlatban azonban ez a folyamat nem teljesül 100%-ban, számos fizikai hatás akadályozza a levegő távozását, kezdve a szélek priorizált záródásával, folytatva a hirtelen hőhatásra felhalmozódó levegővel, zárva a felpárolgás egyes kedvezőtlen formáival. Ezek ellenőrzése a geometriai kitöremkedések azonosításával, javításuk pedig hővel és döféses levegőtlenítéssel történik.

Audi fóliázás éleinek ellenőrzése 1. illusztráció
Audi fóliázás éleinek ellenőrzése

Audifóliázás éleinek ellenőrzése alatt elsődlegesen a felválások, le nem tapadt szakaszok keresése a feladat. A karosszériát elengedő anyag jelenléte több okból is előfordulhat, ezeknek csak egy része védhető ki a telepítés alatt, vagy közvetlenül utána. Ezek közé tartoznak a nagy hővel, és magas páratartalommal, esetleg folyadék becsapódással összefüggő tapadási anomáliák, amik kijavítása csak a végleges geometria elérése után lehetséges. Szükség esetén akár segédragasztó használata is javallott, ha az eredeti tapadó réteg már nem rendelkezik rögzítő erővel.

Audifóliázás korrekciója 1. illusztráció
Audifóliázás korrekciója

Az Audi fóliázás átnézését követően a felületek, ívek és élek ellenőrzése után, a következő lépés. A megjelölt hibák lejavítása a lehetőségekhez mérten hővel történik, Primer ragasztó használata csak indokolt esetben szükséges és célszerű. A folyadék beszivárgás miatt bekövetkező felválások, az esetek döntő többségében gyorsan és hatékonyan javíthatók, hasonlóan az egyenetlen hő miatt beragadt levegő buborékokhoz.

VISSZA Audi fóliázás menete és lépései ÚTMUTATÓBÓL.
Content for class "LEBEGO_CONTAINER" Goes Here